William Parker Heart Trio (USA)
William Parker Heart Trio (USA)
William Parker - double bass, ngoni, shakuhachi, duduk
Cooper-Moore - xilofone, harpa horizontal
Hamid Drake – drums and percussion
Cooper-Moore - xilofone, harpa horizontal
Hamid Drake – drums and percussion
Šie improvizacinės muzikos gigantai susitinka įvairuose projektuose jau daugiau kaip tris dešimtmečius, o nuo 2012-ųjų muzikuoja ir Williamo Parkerio kvartete „In Order to Survive”. Tačiau kaip trio seni bendražygiai pirmą kartą įsiamžino albume tik praėjusiais metais ir šį debiutinį albumą, pavadintą „Heart Trio”, pristatys „Vilnius Jazz” scenoje.
Anot muzikantų, tai bus daugiau negu paprastas pasirodymas. Savo kolektyvinę kūrybą trio poetiškai vadina „saulėtekio ir saulėlydžio muzika kasdienybei, gydančia nuo visų negalavimų (labiau dvasinių nei fizinių)”.
Ieškodami sąsajų su protėvių afrikietiška bei Rytų muzika, naudodami autentiškus šių kraštų bei savadarbius instrumentus, virtuozai tarsi meta iššūkį vis labiau užvaldančiam pasaulį technologijų bumui bei siekiui paversti homo sapiens lengvai eksploatuojamų duomenų rinkiniais.
„Heart Trio” trio grandai tiki gydomąja muzikos galia, jos poveikiu palaikant vidinę pusiausvyrą neramiame pasaulyje, kur groteskiškai auga nelygybė, nepaisoma gyvybės šventumo, nesiliauja įgudusių manipuliatorių kurstomi karai.
Williamas Parkeris Lietuvos džiazo publikai labiausiai yra žinomas kaip laisvojo džiazo kontrabosininkas. Vilniuje įsikūrusi įrašų leidykla „No Business Records“ 2012 m. išleido jo ankstyvųjų (1976-1987 m.) įrašų rinkinį, yra įamžintas ir kontrabosininko pasirodymas Vilniuje su JAV saksofonininko Davido S.Ware‘o kvartetu.
Jau kelis dešimtmečius šis menininkas priklauso improvizacinės muzikos pasauliniam elitui ne tik kaip išskirtinis bosininkas, bet ir kaip produktyvus kompozitorius, grupių lyderis, multiinstrumentininkas, edukatorius. Jis taip pat yra eseistas, filosofijos ir poezijos knygų autorius, improvizacinės muzikos istorijos tyrėjas ir žinovas.
Muzikas žavi aukštuoju pilotažu ne tik grodamas kontrabosu solo ar įvairios sudėties ansambliuose – atrodo, kad jam lengvai paklūsta bet kuris paimtas į rankas instrumentas. Keliaudamas po pasaulį jis sukaupė įspūdingą instrumentų kolekciją ir jais sumaniai papildo garsyną savo koncertuose. Parkeris ypač žavisi Rytų kultūromis, nuo seno groja japoniška šakuhači fleita ir afrikietišku instrumentu ngoni, kurie skambės ir šiame koncerte.
Virtuozas yra išleidęs per 150 albumų kaip įvairių žanrų projektų lyderis ir šimtus – kaip dalyvis. Karjeros pradžioje jis glaudžiai bendradarbiavo su „free“ džiazo pianistu Cecilu Tayloru – 8-ojo dešimtmečio pradžioje abu surengė koncertą Niujorko „Carnegie Hall“, vėliau Parkeris tapo nuolatiniu šio pianisto bosininku, o 10-ajame dešimtmetyje su juo atsisveikino ir ėmė reikštis kaip projektų lyderis.
Kartu su žinoma choreografe, šokėja ir poete Patricia Nicholson muzikas įkūrė Niujorke „Improvizuotojų kolektyvą“ („Improvisers Collective“) ir grojo įvairiose jo sudėtyse, vadovavo bigbendui „Little Huey Creative Music Ensemble“.
Parkerio darbų spektras išties įspūdingas: jis kuria muziką instrumentams solo, dideliems ir mažiems ansambliams, vokalistams, šokio ir kino projektams, multimedijos operoms, rašo muzikiniams spektakliams libretus. Visi jo kūriniai įkūnija paties sumanytą „universalaus tonalumo“ koncepciją, atveria atlikėjams plačias improvizavimo erdves. Parkeris nepamiršta pagerbti savo projektais ir Juodosios muzikos legendų.
Jis gastroliavo ir įrašinėjo albumus su Cecilu Tayloru, Milfordu Gravesu, Don Cherry, Peteriu Brötzmannu, Evanu Parkeriu, Hanu Benninku, Dereku Bailey, Johnu Zornu, Rashiedu Ali, Charlesu Gayle‘u, Jimmy Lyonsu, Billy Bangu, Davidu S. Ware‘u, Matthew Shippu, Sonny Murray‘um, Jemeelu Moondocu, Muhalu Richardu Abramsu, Anthony Braxtonu, Oliveriu Lake‘u, Roscoe Mitchellu, Wadada Leo Smithu, Enrico Rava, Craigu Tabornu, „The Art Ensemble Of Chicago“ ir kitais džiazo korifėjais. Menininkas taip pat bendradarbiavo su poetais Amiriu Baraka, Allenu Ginsburgu, Migueliu Pinero, Davidu Budbillu, Fredu Motenu, Anne Waldman.
„Free“ džiazo veteranas iki šiol stebina kūrybingumu ir energija. 2021 m. jis išleido 10-ties diskų rinkinį su 2018-2020 m. sukurtomis ir įrašytomis instrumentinėmis bei vokalinėmis siuitomis, kurias įkvėpė ne tik laisvojo džiazo, bet ir Afrikos, Azijos, Europos muzikos tradicijos. Po metų pasirodė kartu su trimitininku Enrico Rava ir būgnininku Andrew Cyrille‘u jo įgrotas, Cecilui Taylorui dedikuotas albumas. Parkeris rengia meistriškumo kursus ir rezidencijas JAV bei Europos aukštosiose mokyklose.
Leidinys „Time Out New York“ jį įtraukė tarp 50-ties visų laikų įtakingiausių Niujorko muzikantų. 2013 m. Parkeriui įteiktas prestižinis „Doris Duke“ apdovanojimas už išskirtinius nuopelnus šiuolaikiniam džiazui, o 2024 m. – „Vision“ festivalio apdovanojimas už gyvenimo laimėjimus.
Multiinstrumentininkas, kompozitorius, multimedijos menininkas Cooperis Moore‘as lankėsi „Vilnius Jazz“ festivalyje 2014 m. – kvietė pakeliauti po Juodąjį žemyną su grupe „Digital Primitives“.
Netipiška šio savito menininko biografija prasidėjo įprastai: vaikystėje jis grojo pianinu gimtosios Virdžinijos bažnyčiose, vėliau gavo muzikos pedagogo diplomą Amerikos katalikiškame universitete Vašingtone ir studijavo kompoziciją „Berklee College of Music“ Bostone.
Tačiau persikėlęs į Niujorką ir išsinuomojęs loftą, Moore‘as pasinėrė į eksperimentus su įvairių sričių menininkais. Šalia skambinimo klavišiniais Niujorko klubuose jis pradėjo gaminti iš įvairių popieriaus, bambuko, metalo, medžio atliekų muzikos instrumentus ir groti jais loftuose, galerijose, muziejuose, kitose meno erdvėse, Niujorko gatvėse.
„Jei neturėčiau kuo groti, bet kur atsidūręs per kelias valandas pasidaryčiau instrumentą“, – yra sakęs Moore‘as. Dažniausiai jis muzikuoja savo sukonstruota, ksilofoną primenančia „ashimba“, horizontalia arfa, lūpiniu lanku „mouth bow“, tristyge bandža, bosiniu „diddly bow“. Šie savadarbiai instrumentai ne kartą eksponuoti Niujorke.
Menininkas bendradarbiauja ne tik su laisvojo džiazo atstovais, bet ir su teatralais, šokėjais, kūrė projektus su ekologu, grojo eksperimentiniame trio „Triptych Myth“, dirbo muzikos terapiautu, užsiima pedagogine veikla. Parkeriui pakvietus į grupę „In Order To Survive“, Cooperis Moore‘as grįžo prie fortepijono improvizacijos, pradėjo intensyviai gastroliuoti Europoje ir JAV.
Vienas iškiliausių šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos perkusininkų Hamidas Drake'as jau ne kartą užbūrė „Vilnius Jazz“ publiką: 2022 m. šioje scenoje jis pristatė savo įkvėpėjai Alice Coltrane skirtą projektą, o po metų koncertavo su Shabaka Hutchingsu ir Majidu Bekkasu.
Su Drake'u trokšta muzikuoti visos žvaigždės dėl jo kūrybingumo ir neišsemiamo arsenalo, žavinčio instrumentų, etninių spalvų ir ritmų bei žanrų įvairove. Jis yra ne tik didis džiazo meistras, bet ir orientalistinės perkusijos bei Karibų ritmų ekspertas, sulydantis savo muzikoje daugybę kultūrinių įtakų ir žanrų, Rytų ir Afrikos dvelksmą.
Su Williamu Parkeriu menininką sieja nesuskaičiuojama daugybė įrašų ir projektų – šis tandemas pelnytai laikomas Niujorko juodojo avangardo katalizatoriumi.
Scena ir įrašų studijos Drake'ą suvedė su Pharoah Sandersu, Marilyn Crispell, Misha Mengelbergu, Wayne'u Shorteriu, Malachi Thompsonu, Archie Sheppu, Joe McPhee, Peteriu Brötzmannu, Matthew Shippu, Davidu Murray'um, Michaelu Zerangu, Billu Laswellu, Matsu Gustafssonu, Sylvainu Kassapu, Toshinori Kondo ir daugeliu kitų džiazo grandų.
Drake'as gimė Luizianoje, o vėliau su šeima persikėlė į Ilinojaus valstiją, netoli Čikagos. Čia jis grojo būgnais roko ir ritmenbliuzo grupėse, kol sutiko saksofonininką Fredą Andersoną, tapusį jo ilgamečiu scenos partneriu.
Su J.Andersono grupe būgnininkas įgrojo savo debiutinius albumus, per jį susipažino su įtakingais Kūrybingų muzikantų tobulėjimo asociacijos (Association for the Advancement of Creative Musicians – AACM), svarbaus Čikagos eksperimentinės scenos variklio, nariais, ėmė plėsti savo veiklą.
1978-aisiais užsimezgė etapinė H. Drake'o partnerystė su „free“ džiazo trimitininku Don Cherry (1936-1995), kurį jis vadina savo mokytoju ir įkvėpėju greta Edo Blackwello, Alano Rudolpho, Maxo Roacho.
Vėliau Drake'o partnerių būrį papildė Herbie Hancockas, Jimas Pepperis, Pierre'as Dørge, Kentas Kessleris, Kenas Vandermarkas ir kiti iškilūs improvizuotojai. Kaip projektų lyderis ar vienas lyderių jis įsiamžino įvairių įrašų kompanijų daugybėje albumų.
2022 metais Drake'as legendinio muzikos žurnalo „DownBeat“ kritikų apklausoje buvo išrinktas (jau ne pirmą kartą) geriausiu metų perkusininku.
Renginys | Data / Laikas | Renginio vieta | Kaina | |
---|---|---|---|---|
William Parker Heart Trio (USA) | Š 2025-10-18 19:00 | Vilniaus senasis teatras, Vilnius | 26.00 - 56.00 |
Renginys | William Parker Heart Trio (USA) |
---|---|
Data / Laikas | Š 2025-10-18 19:00 |
Renginio vieta | Vilniaus senasis teatras, Vilnius |
Kaina | 26.00 - 56.00 |
Paieška nedavė rezultatų